tisdag 16 april 2013

Jagad av en stygg grävskopa

En sak i taget, nej det är ingenting för oss. Mitt i projektet att plocka ned och flytta krylbohuset svarar vi på en blocketannons - kakelugn för nedplockning till salu.
Ingenting är enkelt, här måste vi riva halva taket för att komma åt kakelugnen. Det här huset i Dalsjö utanför Borlänge var faktiskt i ännu värre skick än vårt flyttprojekt.Vi var rädda för att få delar av taket över oss medan vi jobbade, och fort skulle det gå.
 Vi fick en dag på oss, sedan kom den stora grävmaskinen. På ett par timmar var en bit av byns över hundra år gamla historia utraderad. Allt jämnat med marken. Men M och hans snälla och hjälpsamma arbetskamrater lyckades också rädda diverse lister, foder och fönster, som för oss kommer att utgöra ovärderliga reservdelar. Själv lyckades jag plocka åt mig några tapetbitar, handsmidda krokar och gamla gardinbrädor.
 Som ni kanske förstått gör vi allt för att undvika de stora byggvaruhusen som erbjuder snabba, enkla och massproducerade lösningar, sådant som inte är hållbart i längden och därför inte kommer över våra trösklar.
 
Kram från oss som ogillar slit och släng.

3 kommentarer:

  1. Hur får ni loss gamla sköra lister, foder utan att de brister?

    Ska precis försöka göra det i ett hus som snart rivs.

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för ditt inlägg.
    Vi hade tur eftersom våra lister, foder osv. var ditsatta med handsmidd spik. Vi slog till varje spikhuvud med en hammare, för att "väcka dem till liv". Därefter gick det bra att med hjälp av kofot och träkilar bända och dra loss dem. Tyvärr var det några som sprack, det får man nog räkna med. Men vi har limmat ihop dem och kunnat återanvända alla igen, liksom spiken som vi rätat ut. När de var riktigt besvärligt tog vi en sticksåg och kilade in emellan väggen och fodret, för att sedan såga av de spikar som satt benhårt.
    Lycka till!
    Återkom gärna och berätta hur det gick.

    SvaraRadera
  3. Jag fick ner 5 dörrfoder i dag, det gick relativt snabbt när jag slutade vara så orolig och försiktig.
    Har investerat i en tigersåg för att kunna ta med dörrkarmar mm.

    Har nu 3 halvdagar på mig att få ner så mycket det går ensam. Men med envishet (eller dumdristighet?) ska det gå:)

    Tack för tipsen, de hjälpte mig mycket!

    SvaraRadera